Nu finns en uppdaterad version av Branschriktlinjer för utomhusmatlagning.
– Det är en ombearbetning av riktlinjerna som gör dem lättare att förstå, att följa och därmed mer användbar för alla som lagar och serverar mat utomhus till sina gäster, säger Margareta Grape.
– I flera år har vi sett behov av en uppdatering av branschriktlinjerna då mat och dryck i olika former blir ett alltmer vanligt inslag i aktiviteter som naturturismföretag erbjuder. För oss som branschförening är det också viktigt eftersom det har stor betydelse för kvalitetssäkringen av naturbaserade upplevelser. Arbetet har möjliggjorts genom finansiering i vårt utvecklingsprojekt Nationellt Nav för hållbar turism, säger Margareta Grape, projektledare, Naturturismföretagen.

Redan 2013 ledde Naturturismföretagen, dåvarande Ekoturismföreningen, en arbetsgrupp som tog fram den första versionen av branschriktlinjerna. Framtagandet och revideringen har skett i samarbete med och med godkännande av Livsmedelsverket.
Läs och ladda ner Branschriktlinjer för utomhusmatlagning, version 20241105 >>
Varför branschriktlinjer?
Syftet med riktlinjerna är att de ska vara ett stöd och hjälpa företagaren att tolka livsmedelslagstiftningen för att tillaga mat, fika och dryck att servera sina gäster utomhus. Riktlinjerna kan vara till hjälp för att ta bort olika praktiska hinder i hanteringen av livsmedel samt underlätta i kontakten med myndigheter.
– Reglerna för att laga och servera livsmedel utomhus handlar i mångt och mycket sunt förnuft, men samtidigt så vill ju ingen göra fel. Den som arbetar med utomhusmatlagning och serverar mat och dryck till gäster måste vara införstådd med de regler som gäller och ansvaret det innebär. Branschriktlinjerna kan ses som en checklista så att företagare enklare kan göra rätt. Det är också en kvalitetssäkring för företagaren och gentemot gästen, säger Margareta.
Det är inte stora skillnader i den reviderade versionen jämfört med den förra men den nya är enklare att läsa och följa.

– Regelverket har inte förändrats men riktlinjerna har gjorts mer lättillgängliga genom att det ges tydliga exempel och helt enkelt är lättare att följa och förstå. Till exempel har några temperaturer som gäller fått en förklaring, det gör det mer handfast.
En växande trend
Mat som en del av den turistiska upplevelsen har blivit alltmer populärt och efterfrågat. Ett exempel är att äventyr med kulinariskt fokus ligger på en andra plats på tio i topp-listan över de hetast trendande äventyrsaktiviteterna, efter ettan vandring (”Adventure Travel Industry Snapshot: State of the Adventure Travel Industry” av Adventure Travel Trade Association). Visit Sweden tar också upp just utomhusmatlagning som en måltidstrend.
– Bland våra medlemsföretag är det många som lagar mat utomhus till sina gäster. Allt fler kombinerar också sin verksamhet med olika aktiviteter, boende och mat, ofta lokalproducerad, i samarbete med andra företagare i närheten, och utifrån naturens skafferi. Vi ser att det är en trend som ökar.
Fördjupning och inspiration för utomhusmatlagning
Som branschorganisation för natur-, kultur-, och ekoturism i Sverige och ansvarig för branschriktlinjerna så erbjuder Naturturismföretagen workshops om utomhusmatlagning och kunskapsförmedling utifrån riktlinjerna.
– Vi bidrar gärna med vår kunskap inom området med både tips och trix för att göra hanteringen och logistiken kring livsmedelshanteringen så smidig som möjlig. En bra hantering och god planering är en viktig del i gästupplevelsen och minskar matsvinn. Välkommen att kontakta oss med önskemål så tar vi det därifrån, säger Margareta Grape.
Har du frågor, vill du veta mer om Branschriktlinjer för utomhusmatlagning eller på annat sätt ta hjälp av Naturturismföretagen kring något som rör utomhusmatlagning?
Kontakta Margareta Grape, projektledare, margareta.grape@naturturismforetagen.se, +46 920- 600 06
eller
Johan Engström, generalsekreterare, johan.engstrom@naturturismforetagen.se, +46 70 482 62 88
. . .
Text: Ulrica Dahlqvist, Naturturismföretagen. Bilder: Istock, xxxx
Naturturismföretagen, Nationellt nav för hållbar turism, med finansiering från
