En revision av Nature´s Best och samordning med FN:s hållberhetsambitioner skapas och lanseras för landsbygdsföretag inom besöksnäring.
Kontakt:
Pär Innala
+46 920 600 06
par.innala@naturturismforetagen.se
Projektägare och samarbetspartners
Finansiärer
Syftet med projektet är att:
• att skapa en metod för hur FN:s hållbarhetsmål kan implementeras med lämpliga kriterier och arbetsmetoder som passar företag på svensk landsbygd
Målet med projektet är att:
• få fler naturturismföretag att konvertera till en hållbar affärsutveckling och bli kvalitetsmärkta ekoturismföretag
• skapa en metod för Naturturismföretagen och andra hållbarhetsinriktade organisationer för att samarbeta med regioner I kommuner I destinationsbolag som passar parternas olika organisationsstrukturer
Projektet utvecklar ny metod
Projektet syftar till att skapa en metod för hur FN:s hållbarhetsmål kan implementeras med lämpliga kriterier och arbetsmetoder som passar företag på svensk landsbygd. I dag är kriterier och metodik som pusselbitar i en kartong. Alla bitar finns där men någon måste foga ihop dem på ett sätt som gör det tydligt och trovärdigt vad arbete med hållbarhet innebär inom besöksnäringen. Samtidigt måste metoden vara flexibel nog för att fungera under olika förutsättningar: geografiska, organisatoriska, resursstarka partners, reseanledningar m.m. Det är vad projektet åstadkommer.
Projektet kommer att ta fram nya kriterier för besöksnäringen som gör att samisk turism, cykling, vandring, kultur och naturnära boende kan ske med ekoturistiska förtecken.
Projektet bidrar till att uppfylla miljö- och klimatmål
Det är vad projektet går ut på. Att få fler företag att i sin dagliga verksamhet arbeta på ett hållbart sätt, med tydliga GSTC-harmonierade kriterier är en praktisk tillämpning av FN:s globala hållbarhetsmål, där miljö och klimat ingår.
Projektet bidrar till ekonomisk nytta för naturturismnäringen
En ökad hållbarhet leder till ekonomisk nytta genom:
Om man arbetar med kriterier som FN / Global Sustainable Tourism Council tagit fram för hållbar turism då arbetar man med en gemensam global standard för vad hållbarhet är inom besöksnäringen. I dag godkänner GSTC olika certifieringar och program för hållbarhet i världen. Därför kommer man som företag att synas på ett sätt som lockar besökare som vill betala lite mer för det som är långsiktigt hållbart. Ekoturism på svensk landsbygd är i det sammanhanget ett mycket starkt begrepp att lansera.
Mål vid projektets slut