Vad gör man när affärerna försvinner över en natt, och hur får man kraften att se nya vägar och möjligheter till att fortsätta verka som naturturismföretagare?
Det var funderingar som många i branschen hade under våren 2020. Plötsligt behövde företagen synas för en svensk målgrupp som kanske tidigare inte varit den primära.
Företagaren och en av Naturturismföretagens medlemmar Jon Marin med hustrun Linda driver Immeln Canoe Center (2,4 mil från Kristianstad) satte sig ner och funderade över hur de skulle göra för att synas bättre och “fånga in” fler hemmasemestrande svenskar. Funderingarna kretsade kring hur de skulle göra för att inspirera gäster att stanna till i Immeln på vägen vidare någon annanstans.
“Plötsligt behövde vi synas för en svensk målgrupp som kanske inte varit den primära besökaren tidigare” – säger Jon Marin
I det läget föddes idén att starta en facebookgrupp för att synliggöra och samla Sveriges alla smultronställen på ett lättillgängligt sätt. Svemestra – alla Sveriges smultronställen sjösattes i maj 2020 och gruppen har sedan dess vuxit till mer än 85 000 medlemmar. På sidan hittar man tips på ställen att besöka och ger varandra tips på i många fall ganska okända smultronställen i vårt avlånga land. Många företag som anslutit sig till gruppen ser värdet av att aktivt delta i trådarna och att det faktiskt leder till fler gäster. Det finns ett stort värde i att inte bara tipsa som sin egen verksamhet utan också om ställen som på olika sätt kompletterar den egna verksamheten. Det som är mest populärt och får mest uppmärksamhet är glädjande nog naturturismen.
För att underlätta för gästen och skapa en bättra överblick med kartor och kategorier har Jon Marin även skapat sidan svemestra.nu där många företag tillsammans lyfter Sveriges smultronställen.
Många av företagen som har anslutit sig till sidan är dessutom kvalitetssäkrade enligt Sveriges enda hållbarhetsmärkning för naturbaserade upplevelser – Nature´s Best
Nature’s Best – Sveriges enda hållbarhetsmärkning för naturbaserade upplevelser