Älgsafari från hästryggen, samisk kultur, arktiskt spa och snöskovandring var en del av de aktiviteter som en grupp inbjudna journalister fick uppleva under sitt besök i Lappland. Allt gick i hållbarhetens tecken då Nature’s Best-märkta företag stod för aktiviteterna.
I ett samarbete med Visit Sweden ordnades i månadsskiftet mars/april en pressresa för inbjudna journalister från internationell media.
På deltagarlistan fanns bland annat journalister från ELLE, BBC, National Geographic Traveler och De Zontag. Syftet med resan har sin grund i Visit Swedens arbete med att lyfta hållbara destinationer i Sverige där Nature´s Best är en självklar partner. Under resan besöktes sju företag, alla är eller blir inom kort kvalitetsmärkta enligt Nature’s Best.
– Det är en jättebra möjlighet som vi och företagen fått genom det här samarbetet med Visit Sweden. I samband med internationella mediebesök får vi visa världen de fina produkter som våra Nature’s Best-företag erbjuder här i Sverige, berättar Niklas Wede.
Niklas som själv är naturturismföretagare i grunden har det senaste året arbetat som märkningsansvarig för Nature’s Best.
– Att vara märkt och arbeta med märkta företag innebär en större vinst för det lokala samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt, fortsätter Niklas. Det kanske låter som tomma ord men Nature’s Best-företagen har genom märkningsprocessen utvärderat sina verksamheter i minsta detalj och erbjuder väldigt kompletta och bra produkter som är hållbara.
Pressresan pågick i knappt en vecka med start i Kiruna hos Nutti Sami Siida med boende i deras Reindeer lodge. Här sov journalisterna i idylliska stugor inbäddade i skogen och med renarna som närmaste granne. De fick också inblick i hur livet ser ut för en renskötare och varför det är så viktigt att bevara denna tradition.
Älgsafari till häst
Nästa stopp på resan var Camp Ripan, med stugboende och femrätters middag med hållbarhet i fokus, vilket också blev platsen där nästa aktivitet utgick ifrån – lunch och älgsafari till häst med Ofelaš Islandshästar.
– Vid den här tiden på vårkanten så är älgarna lättare att komma nära och ännu mer från hästryggen då de vilda djuren inte ser hästarna som ett hot, berättar Jenny Jansson, guide på Ofelaš, Man får dessutom en fin utsikt från deras rygg.
Och visst fick de se älg. Närmare bestämt 12 älgar visade sig under ritten.
– Alla var så glada och nöjda med turen, fortsätter Jenny. I början ville alla ta det lugnt, men i slutet av turen red alla i tölt. När vi kom tillbaka efter älgsafarin så ville de inte hoppa av hästarna.
Minnen för livet
Journalisterna fick också känna på hur det är att övernatta i en Lavvu (kåta) hos Sápmi Nature. En upplevelse som ofta ger gästerna ett minne för livet då man på detta vis får en djupare inblick i samernas levnadssätt. Platsen de verkar på har varit deras hem i många generationer och naturen däromkring är deras kultur.
Med boende i arkitektritade trädkojor har Treehotel i Harads lockat många internationella besökare genom åren. Under denna visning fick deltagarna en rundvisning, vandring med snöskor och lunch innan de åkte vidare till Aurora Safari Camp där kvällens middag serverades och natten spenderades.
Resan avslutades på Arctic Retreat där det njöts av bastu, middag och en natts vila timmerstugor med utsikt över Råne å innan det var dags att åka hem till respektive land. Vintern som gick var exceptionellt bra för norrsken och till journalisternas stora glädje så visade sig fenomenet även för dem.
– Under resans gång blev jag påmind om vikten av det personliga mötet, berättar Greame Richardson som driver Arctic Retreat och som var med alla dagarna med journalisterna. Vid alla våra Nature’s Best upplevelser var det människan vi mötte som en del av ett sammanhang som var den stora behållningen för journalisterna. Det småskaliga, personliga och hållbara fokuset hos de individer och samhällen vi mötte var det som gav den verkliga inspirationen till att skriva engagerade berättelser.
Nu väntar alla med spänning på fina reportage från deltagande journalister som ska locka utländska turister att besöka kvalitetsmärkta företag, samt att fler får upp ögonen för märkningen och ekoturism.
Övre bilden: Pressresa med besök hos Nature´s Best-företag. Vid lägerelden hos Nutti Sámi Siida.