Nu öppnas våra national- och ekoparker för nya målgrupper på ett klimatsmart sätt. Det är Tomas Bergenfeldt, nestor inom svensk ekoturism, som med sitt nya företag Nationalparksresor och i nära samverkan med WWF och Svenska Dagbladet erbjuder guidade vandringsresor med buss till bland annat Norra Kvill, Tiveden och Omberg.
De flesta av Sveriges national- och ekoparker är svåra att nå utan egen bil, vilket blir ett problem när vart femte hushåll i våra större städer saknar bil. För Stockholms län är siffran hela 25 procent enligt en undersökning från 2013. Därför är det ytterst välkommet att det nystartade företaget Nationalparksresor nu lanserar en handfull strövtågsresor till nationalparker som Norra Kvill och Tiveden, ekoparken Omberg och fågelsjön Tåkern. Resenären väljer själv om man vill vandra på egen hand eller upptäcka parkernas natur tillsammans med några av Sveriges främsta naturguider. Förutom bussresan ingår även måltider och boende, och vårens resor sker i samverkan med Världsnaturfonden WWF och Svenska Dagbladet.
– Förutom att besök i naturen är ett effektivt hälsoverktyg, mår vår planet bra av om fler hittar resmål inom Sverige istället för att välja weekendresor till London eller Barcelona, säger Tomas Bergenfeldt, som startade Äventyrsresor 1984 och var med och bildade Ekoturismföreningen 1996.
Nationalparksresor kombinerar naturnära boende och lokala måltider med några av landets främsta guider som Charlotte Permell, Hasse Berglund, Ola Jennersten och Isak Isaksson, som till vardags arbetar på Världsnaturfonden WWF, Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen. Bussresorna är extra klimatsmarta, eftersom de miljöcertifierade bussarna som regel körs på förnybart bränsle. Måltiderna som ingår är dessutom ofta ekologiska och/eller lokalproducerade.
Nationalparksresor är medlemmar i Ekoturismföreningen liksom flera av utvalda boenden i Tiveden och Östergötland. Ekoturismföreningens generalsekreterare Per Jiborn kommenterar satsningen på följande vis:
– Det här har många av oss drömt om i tio års tid och nu blir det äntligen verklighet. Att brett nå ut med utbudet till rätt målgrupper, kommer avgöra om satsningen lyckas eller inte. Därför är samarbetet med Svenska Dagbladet och Världsnaturfonden WWF klockrent.
– Dessutom hoppas vi att länsstyrelser, Naturvårdsverket och Sveaskog uppmärksammar initiativet. Webbplatser för Sveriges nationalparker och Sveaskogs ekoparker är svårslagna forum för att nå ut till potentiella besökare.
Framtiden kräver nya hållbara sätt att resa. Detta är inte bara ett klimatsmart alternativ jämfört med det vanliga dagsbesöket i egen bil. Det är även en möjlighet som öppnar upp för mer givande naturupplevelser tillsammans med likasinnade, samtidigt som besöket bidrar till sysselsättning och välfärd i bygderna runt våra parker. Ett enkelt sätt att ge värdefull natur ett ekonomiskt mervärde.