Naturintresserad målgrupp

Visit Sweden har identifierat en målgrupp – ”De naturfokuserade nyfikna resenärerna” som mottagare för Sverigemarknadsföringen inom Naturturismprogrammet.

Målgruppen har ett stort intresse för svensk kultur och livsstil och vill göra så mycket som möjligt under sin vistelse i Sverige.

  • De är intresserade av naturen och det är de enkla och lättillgängliga äventyren som lockar.
  • De vill också lära sig mer om hur svenskar spenderar tid i och hämtar kraft från naturen.
  • De Naturfokuserade Resenärerna utgör 22 procent av samtliga globala resenärer på Visit Swedens 11 prioriterade marknader. Det motsvarar drygt 25 miljoner personer som potentiell målgrupp.

Den absolut största andelen i målgruppen Natur återfinns i Tyskland, följt av USA. De naturfokuserade resenärerna har nedan fördelning i drivkraftssegmenten.

De naturfokuserade resenärerna

43%

11 miljoner personer av de Naturfokuserade Resenärerna är Nyfikna upptäckare.

Har en stor nyfikenhet på svensk kultur och de vill se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester. De upptäcker gärna nya Städer och platser och vill gärna lära sig något nytt om Sverige när de är här.

28%

7 miljoner personer av de Naturfokuserade Resenärerna är Aktiva naturälskare.

De aktiva naturälskarna drivs av ett intresse för den svenska naturen, där de vill vara aktiva men också njuta av lugnet och stillhet som naturen erbjuder.

24%

6 miljoner personer av de Naturfokuserade Resenärerna är Vardagsmitande livsnjutare.

Vardagssmitande livsnjutare Vill framför allt koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin Sverigesemester. De njuter gärna av god mat och dryck under semestern. Gemenskapen är viktig för dem, att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med de man reser med.