Ekoturismens affärsidé bygger på att, för en lagom mängd besökare tillgängliggöra och visa upp traktens sevärdheter på ett så lockande sätt som möjligt. Samtidigt ska det göras på ett hållbart sätt, eftersom turism är en långsiktig affärsverksamhet.
Möjligheten att exempelvis kunna visa upp traktens kungsörnar ger upplevelsen mervärde, men görs det på fel vis försvinner attraktionen till nästa säsong.
Det handlar med andra ord om att vårda, värna och på ett långsiktigt hållbart vis visa upp resmålets natur- och kulturvärden med respekt och minsta möjliga störning.
Detta kräver i sin tur stor kunskap om resmålet.
En väl genomförd resmålsanalys ger naturturismföretagaren en bra överblick över destinationens natur- och kulturvärden. Tillsammans med en beskrivning av den egna verksamheten, traktens resurspersoner och övrig användning kan analysen sedan användas för att utveckla nyttjandet av traktens fauna, flora, olika biotoper och värdefulla kulturarv för kvalitetssäkrad ekoturism.
Resmålsanalysen är kärnan i naturturismföretagets hållbarhetsarbete och en grundsten i kvalitetsmärkningen Nature’s Best. Den kan jämföras med exempelvis skötselplaner för naturreservat eller skogsbruksplaner. Dessa planer ger verksamheten struktur och underlättar en resurseffektivare och klokare skötsel av området.
En resmålsanalys är användbar på många olika sätt, nedan beskrivs några exempel: