En uppförandekod (från engelskans Code of Conduct) är riktlinjer för hur ett företag eller en organisation ska bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och eller miljömässigt riktigt sätt.
Oftast används uppförandekoder av företag eller importörer för att försäkra sig om att deras produkter är tillverkade under goda arbetsförhållanden, men uppförandekoder har också använts inom turismen som ett verktyg för företag eller destinationer att hjälpa gäster att göra rätt.
Inom kvalitetsmärkningen Nature’s Best har gästers uppträdande på resmålet betydelse för i vilken grad företaget uppfyller märkningens krav. Företaget har ett ansvar för att belysa viktiga sociala, ekologiska och ekonomiska förhållanden och andra faktorer som kan öka besökarens förståelse för resmålets värden, detta vävs vanligtvis in i av guiden i upplevelsen.
Vid selfguided tours, uthyrning av utrustning eller det naturnära boendet där gästen rör sig utan guide kan uppförandekoder bidra till gästens förståelse för resmålets värden och hjälpa gästen att uppleva resmålet på ett ansvarfullt vis genom att klargöra eventuella frågor om hur man ska bete sig i och omkring resmålet utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Uppförandekoder kan beroende på verksamhet omfatta:
Råd:
I arbetet med att ta fram uppförandekoder, fundera gärna över:
Exempel på uppförandekoder