Svenska naturturismens värden i topp hos utländska resenärer

2019-09-10
Visit Swedens nya undersökning visar att uppfattningen om landet Sverige bland resvana, medvetna resenärer i utlandet är positiv – och mycket stabil. De vanligaste associationerna är:
1. ”vacker natur/omgivning”
2. ”unik, orörd natur som är tillgänglig för alla”
3. ”äkthet, naturligt och okonstlat”.

– Natur och äkthet är starka och självklara delar av Sveriges varumärke hos våra resenärer. Det finns en längtan att få uppleva det på plats och Visit Sweden vill inspirera turisterna att hitta genuina upplevelser över hela landet under olika säsonger. Det gör att de vill stanna länge och uppleva mycket – vilket leder till en mer långsiktig tillväxt för turistföretagen, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.

De främsta associationerna till landet Sverige i Visit Swedens målgrupp Den globala resenären.
Respondenterna har valt vilka fasta påståenden man tycker stämmer på Sverige och minst tre andra länder. Andel respondenter som håller med om påståendet står inom parentes.

1. Vackert (naturen, omgivningarna) (82%)
2. Har en unik orörd natur tillgänglig för alla (78%)
3. Äkthet – naturligt och okonstlat (74%)
4. Öppenhet och frihet (bejakar olikheter och låter människor uttrycka sig fritt) (73%)
5. Hälsosam livsstil (72%)
6. Hållbarhet (miljö, turism, socialt) (71%)
7. Modernt (71%)
8. Omtänksamhet och vänlighet (71%)
9. Nytänkande och progressivt – ett land i framkant (65%)
10. Ny teknik och innovation (64%)
11. Design (59%)
12. Litteratur och film (56%)
13. Är ett land man hör talas om mer och mer (55%)
14. Musik (54%)
15. Mode (45%)

Läs hela pressmeddelandet från Visit Sweden här >



Fler nyheter